Föreningsmotion

En sjukpenningsamnesti för en sjukförsäkring man kan lita på


Försäkringskassans regleringsbrev för 2015 införde ett siffersatt mål för sjukpenningtalet. Försäkringskassan svarade på detta genom att genomdriva hårdare krav vid bedömningarna av sjukpenning, inte minst vad gäller prövningar efter 180 dagars sjukskrivning. Flera rapporter från Inspektionen för Socialförsäkringen och Riksrevisionen har visat att många bedömningar som har gjorts sedan dess inte är tillförlitliga och att personer som behövt och haft rätt till ersättning inte har beviljats stöd, med stort mänskligt lidande som följd. Problem har särskilt uppstått vid prövningar mot så kallat “normalt förekommande arbete”. Den kraftiga ökningen av nekanden utan förändring i lagstiftningen är djupt otillfredsställande för svensk förvaltningstradition där tillämpning av lag inte ska regleras i myndigheters regleringsbrev.

LO, TCO och SACO har alla lyft och efterfrågat att dessa problem ska rättas till, tillsammans med de problem som uppstod redan vid den borgerliga regeringens införande av den så kallade rehabiliteringskedjan. En utredning (SOU 2020:6) presenterades i början av 2020 och bekräftade dessa problem och lade förslag på hur de skulle kunna åtgärdas.

Sjukpenningen grundar sig i en rättighetslagstiftning. Alla löntagare är med och betalar in en avgift för att finansiera upprätthållandet av rätten till sjukpenning. Under lång tid gick sjukförsäkringssystemet med överskott vilket bland annat föranledde att regeringen 2019 sänkte sjukförsäkringsavgiften i utbyte mot höjd allmän löneavgift. Detta med syfte att hålla de samlade arbetsgivaravgifterna konstanta. I praktiken innebar förändringarna att många betalat in avgifter för en rättighet de efter 2015 års avslagsökningar aldrig fick del av. Istället bidrog deras premier till statliga överskott och avbetalningar på statsskulden under dessa år. Det finns därför starka argument för att ge dem som sedan 2015 nekats ersättning på rättsosäkra grunder rätt att omprövas av Försäkringskassan enligt nytt regelverk och få retroaktiv kompensation.

Exakt utformning av ett sådant retroaktiv omprövnings- och kompensationssystem behöver utredas närmare och givetvis kombineras med en permanent förändring av reglerna. Inriktningen är dock glasklar och får ej tummas på: de som råkat ut för rättsosäkra bedömningar och inte fått del av det försäkringsskydd de betalat för ska ha rätt till omprövning och retroaktiv ersättning.  Kostnaden för retroaktiv kompensation är en engångskostnad utan större avtryck i vare sig budget eller statsskuld samtidigt som den löpande kostnaden för att permanent rätta till kraven i sjukförsäkringen och öka rättssäkerheten bedöms i utredningen SOU 2020:6 som relativt blygsamma.

Vi yrkar därför: 

  1. Att Socialdemokraterna ska verka för att en sjukpenningsamnesti utreds och genomförs för de som nekats sjukpenning sedan 2015 på rättsosäkra grunder

  2. Att Socialdemokraterna ska verka för att reglerna inom sjukförsäkringen förändras för att säkra tillförlitliga och rättvisa bedömningar av sökande

  3. Att Socialdemokraterna i Stockholm ställer sig bakom motionen och antar den som sin egen

  4. Att Socialdemokraterna i Stockholm skickar motionen vidare till nästa partikongress


S-föreningen Reformisternas motion har tagits fram enligt beslut på årsmöte och följer av det breda ekonomisk-politiska reformprogram som föreningens tusentals medlemmar ställt sig bakom. Omfattande dokumentation av förslagen och bakomliggande motivering, samt ekonomiska beräkningar av de offentliga-ekonomiska implikationerna av förslagen, återfinns i föreningens reformprogram, studiematerial och reformbudget. Allt material finns att ladda ned på www.reformisterna.se.