8 Reformbudgeten i siffror
| ►▼ REFORMER I DRIFTSBUDGET | År 1 | År 2 | År 3 |
|---|---|---|---|
| Rättviseavdrag för alla låginkomsttagare | 198,6 | 202,7 | 207,1 |
| Pensionslyft som omfattar ca 1,2 miljoner pensionärer | 35,0 | 35,7 | 36,4 |
| Statligt tillskott till det kommunala utjämningssystemet | 30,0 | 35,0 | 35,0 |
| Ekonomiska styrmedel för klimatmåluppfyllelse | 25,5 | 31,5 | 37,8 |
| Barnbidragslyft | 24,0 | 24,4 | 25,0 |
| Avskaffad stämpelskatt | 13,2 | 14,3 | 15,4 |
| Sjukpenningsamnesti | 11,6 | 5,8 | 0,8 |
| Höjning av tak och golv i A-kassan | 5,7 | 4,8 | 4,8 |
| Arbetstidsreform, steg mot 30-timmarsvecka | 5,0 | 10,0 | 15,0 |
| Höjning av sjuk- och aktivitetsersättning | 4,3 | 4,3 | 4,4 |
| Utbyggd satsning på yrkesvuxenutbildningar i bristyrken och utökat äldreomsorgslyft | 3,4 | 6,0 | 6,0 |
| Återinförande av avdrag för fackföreningsavgift, 25% | 3,0 | 3,0 | 3,0 |
| Höjda studiebidrag | 2,2 | 2,2 | 2,3 |
| Indexering av de generella statsbidragen med PKV & LPIK | 2,4 | 4,8 | 7,8 |
| Förstärka anslag till skattemyndigheten, kronofogdemyndigheten och ekobrottsmyndigheten, straffen för skattefusk och annan ekonomisk brottslighet skärps | 2,0 | 2,0 | 2,0 |
| Höjt försörjningsstöd | 1,2 | 1,2 | 1,2 |
| Indexera tak och golv i A-kassa, grundnivå och lägstanivåersättning i föräldrapenningen och barnbidraget med KPI | 0,6 | 1,5 | 2,6 |
| Rätten till juridiskt expertstöd till den enskilde i skatteärenden stärks | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
| Fördubbling av Arbetsmiljöverkets inspektionskapacitet | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
| Konkurrensgranskning inom finanssektorn, byggsektorn och fastighetsmäklarbranschen | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
| Avskriva studielån i glesbygd | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
| Höjt underhållsstöd | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
| Återinförande av arbetsmiljöinstitut | 0,1 | 0,2 | 0,3 |
| Tillsättning av ett finansmarknadsråd under statsministern | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
| SUMMA ÖKADE UTGIFTER I DRIFTSBUDGETEN | 369,8 | 391,7 | 409,2 |
| Varav nya gröna reformer | 25,5 | 31,5 | 37,8 |
| ►▼ REFORMER I INVESTERINGSBUDGET | År 1 | År 2 | År 3 |
|---|---|---|---|
| Statens investeringsplan flyttad till investeringsbudget | 115,6 | 115,6 | 115,6 |
| Ökade klimat- och infrastrukturinvesteringar genom Riksgälden | 10,0 | 17,3 | 26,0 |
| Kapitalisering av investeringsbank | 8,0 | 16,2 | 24,0 |
| Etablera byggbolaget "Folkhemmet AB" | 8,0 | 4,0 | 0,0 |
| Lån till försäljning av verksamhet till anställda | 2,0 | 2,0 | 2,0 |
| Etablering av investeringsbank | 0,2 | 0,0 | 0,3 |
| SUMMA UTGIFTER I INVESTERINGSBUDGETEN | 143,8 | 155,1 | 167,9 |
| Varav nya investeringar | 26,2 | 37,5 | 50,3 |
| ►▼ FINANSIERING | År 1 | År 2 | År 3 |
|---|---|---|---|
| Jobbskatteavdragen avskaffas | 129,2 | 133,4 | 137,9 |
| Statens investeringsplan flyttad till investeringsbudget | 115,6 | 115,6 | 115,6 |
| 25% moms på livsmedel och restaurang | 39,2 | 40,2 | 41,9 |
| Fastighetsskatt kopplad till marknadsvärde | 28,2 | 29,3 | 30,4 |
| ROT-avdraget tas bort | 11,2 | 11,9 | 11,9 |
| Höjda och enhetliga kapitalinkomstskatter | 10,0 | 18,0 | 25,0 |
| Fasa ut klimatskadliga subventioner | 7,0 | 10,0 | 13,0 |
| RUT-avdraget tas bort | 5,6 | 5,9 | 5,9 |
| Investeringsstöd till bostäder ersätts med satsning inom investeringsbanken | 3,2 | 4,1 | 4,9 |
| Klimatvärnskatt | 6,0 | 6,0 | 6,0 |
| Ränteavdraget för boån trappas ned på 10 år | 2,0 | 4,0 | 6,0 |
| Stöd till kommuner för ökat bostadsbyggande ersätts med satsning inom investeringsbanken | 1,3 | 1,3 | 1,3 |
| Flygskatt ersätts av en flygmilsskatt | 0,9 | 0,9 | 0,9 |
| Effektivare skatteindrivning | 0,5 | 1,0 | 2,5 |
| Skattereduktion för sjuk- och aktivitetsersättning avskaffas | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
| Indexering av punktskatter | 0,3 | 0,6 | 1,0 |
| Förmögenhetsskatt | 0,3 | 0,5 | 6,0 |
| Exitskatt (bekämpa skatteflykt) | 0,1 | 0,2 | 0,3 |
| Klimatarvsskatt och klimatgåvoskatt | 0,0 | 4,0 | 8,0 |
| Digitalskatt | 0,0 | 1,2 | 1,5 |
| Beräknat budgetsaldo BP21 | -67,2 | -26,2 | 48,6 |
| Avräkningar från höstbudgeten av liknande satsningar | 14,1 | 13,4 | 4,3 |
| Avräkningar från höstbudgeten av liknande finansering | -0,6 | -2,2 | -3,3 |
| Nej till vissa skattesänkningar i budgetpropositionen 2020 | 30,9 | 30,3 | 22,8 |
| SUMMA, FINANSIERING | 338,0 | 403,8 | 492,8 |
| ►▼ NYCKELTAL | År 1 | År 2 | År 3 |
|---|---|---|---|
| Nettopåverkan på statens driftsbudget i statisk beräkning | -31,8 | 12,2 | 83,6 |
| Nettopåverkan på statens investeringsbudget | -143,8 | -153,1 | -165,9 |
| Samlad nettopåverkan på statsskuld | -175,6 | -140,9 | -82,2 |
| Offentligfinansiellt sparande | -212,2 | -176,1 | -117,8 |
| Effekt i procentenheter av underskott på konsoliderad offentlig bruttoskuld | 4,14% | 3,26% | 2,08% |
| Konsoliderad offentlig bruttoupplåning som andel av BNP efter Reformisternas förslag | 44,48% | 45,60% | 45,58% |
| Kommunekonomiska skatteeffekter av satsningar | 34,5 | 35,1 | 36,2 |
| Regionekonomiska skatteeffekter av satsningar | 19,2 | 19,5 | 20,1 |
| Totala skatteinkomstökningar för kommunsektorn | 53,6 | 54,7 | 56,4 |
| Skattekvot, Reformisternas budget | 43,86% | 43,95% | 44,33% |
| Ökning av skattekvot jämfört med regeringens budget | 1,86% | 2,13% | 2,36% |
| Medeltal skattekvot 1985-2006 | 47,51% |
Sammanfattande tabell. Reformbudgeten i siffror, miljarder kronor.
